Erhverv

Erhvervshuset sparrer med Halsnæs Kommunes turistaktører om vækst

Halsnæs Kommune og Erhvervshus hovedstaden på besøg på Tothaven. Fra venstre: Katrine Joensen, direktør Erhvervshus Hovedstaden, Pernille og Jakob Feilberg, borgmester Steffen Jensen (S), Mette Pedersen, Erhvervshus Hovedstaden samt Camilla Vange Mynster og Sune Schou, Halsnæs Kommune. Foto: Erhvervshus Hovedstaden

Turistsæsonen har i år været rigtig god for Tothavens besøgsgård og gårdmejeri samt for Byaasgaard gårdbutik og camping i Hundested. Begge virksomheder er i vækst og har fået hjælp til at udvikle forretningen af Erhvervshus Hovedstaden, som er en del af Halsnæs Kommunes erhvervsfremmeindsats. Virksomhederne har fået sparring om salg, kommunikation og en vækstplan med mere lokal bæredygtig produktion samt en ny butiks- og caféindretning.

De store smil var fremme, da ægteparret Jakob og Pernille Feilberg, der sammen driver Tothavens besøgsgård og gårdmejeri, forleden fik besøg af Halsnæs Kommune og Erhvervshus Hovedstaden. Formålet med besøget var at få en dialog om, hvad de har gjort for at udvikle deres forretning i en usikker tid med først en pandemi og siden forskellige begivenheder og kriser, der gør livet svært for mange selvstændige erhvervsdrivende.

Tothaven ligger lige uden for det gamle fiskerleje Kikhavn i Nordsjælland ved Ullerup skov. Tothaven drives som en besøgsgård med cafe, mejeri, strikkeri og mentorforløb for udsatte unge. På gården kan gæsterne møde blandt andet høns, grise, ungarske uldsvin, malkegeder med kid, moskusænder, løbeænder, kalkuner, honningbier, heste, kaniner, katte og æsler.

– Vi ønsker at drive det her lille landbrug bæredygtigt og bruge det til at skabe gode oplevelser for børn og familier. Det er dejligt, at vi på kun fire år er lykkedes med at gøre gården til vores levebrød ved at etablere og drive besøgsgård, gårdmejeri og gårdbutik, fortæller Jakob Feilberg.

Jakob og hans hustru glæder sig over, at de kan se tilbage på en rigtig god sæson i år, der også suppleres af en lille webshop med salg af blandt andet gedemælkssæbe og bivokscreme. Besøgsgården har haft besøg af 20.000 gæster fra påsken i marts til og med efterårsferien.

– Omsætningen hos Tothaven er øget med 25 procent. Vi har haft 20 procent flere besøgende sammenlignet med sidste år. Det har været rigtig fint at få hjælp til at få et kommercielt blik på vores forretning af Erhvervshus Hovedstaden. Der skal jo tjenes penge, selvom vi mest har fokus på at gøre det her sted til det dejligste sted for vores gæster, understreger Jakob Feilberg, der har sparret med forretningsudvikler Mette Pedersen om Tothavens forretningsmæssige udvikling fra januar til marts 2022.

– Vi havde mange tanker om, hvad vi skulle bruge stedet til, og vi har været i tvivl om, hvad vi skulle fokusere på, og hvor vi skulle lægge vores energi. Erhvervshus Hovedstadens forretningsudvikler har sparret med os om prioritering af vores indtægtskilder, og det resulterede i, at vi i år har fordoblet produktionen af pindeis, og vi har heldigvis ikke har problemer med at få isene solgt, siger Jakob Feilberg.

Han uddyber:

– Erhvervshus Hovedstadens forretningsudvikler har hjulpet os med at få lagt en handlingsplan og har holdt os i ørerne, så vi har fået realiseret den. Et resultat af denne sparring er, udover en prioritering af indtægtskilder, at vi måske er blevet lidt mere skarpe på, hvordan vi skal prissætte de varer, vi selv fremstiller, og hvordan vi skal kommunikere på Facebook og Instagram. Udover sparring om digital markedsføring har vi fået mange gode input til at indrette vores café – og det glæder vi os til at få implementeret i 2023, siger Jakob Feilberg.

Ud over at drive besøgsgård og mejeri, supplerer Jakob og Pernille forretningen med strikkeri og mentorforløb for udsatte unge med eksempelvis autisme og andre udfordringer. Hjælpen til de unge etableres i samarbejde med flere forskellige kommuner.

– Vi kan se, at de unge nyder at komme her hos os. De lader op og får ny selvtillid og mod på egne evner og livet ved at komme på gården og løse praktiske opgaver og være i kontakt med de søde og sjove dyr og dyreunger, fortæller Pernille.

Gårdbutik med camping og frugtplantage

Byaasgaard er en bondegård i Halsnæs Kommune, der ligger lige ud til fjorden. For tre år siden valgte Kenneth og Signe Tang Larsen at bruge de naturskønne rammer til at indrette en gårdbutik med både camping og en frugtplantage, der drives ud fra økologiske og bæredygtige principper. Her er der masser af plads, lys og luft til de mange gæster fra blandt andet København, der gerne vil opleve en afslappet, rolig og hyggelig dansk ferie i telt eller campingvogn med en smule mere komfort, end de fleste måske forbinder med en ferie på en campingplads.

For på Byaasgard kan gæsterne eksempelvis bestille overnatning i et luksustelt med en god seng, dyne og hovedpude og varmt vand. Lige nu er campingpladsen lukket for vinteren, og ejerne kan glæde sig over, at Byaasgaard har haft 5000 overnattende gæster i år og oplevet fremgang i de sidste tre år og har fordoblet antallet af medarbejdere og er i dag 10 ansatte.

Forrest fra venstre: Kenneth Tang, Katrine Joensen, Steffen Jensen og fra venstre bagest: Sune Schou, Mette Pedersen og Camilla Vange Mynster. Foto: Erhvervshus Hovedstaden

Spisekammer Halsnæs

Forretningsudvikler Mette Pedersen fra Erhvervshus Hovedstaden vurderer, at andre kommuner med fordel kan vende blikket mod det partnerskab, der eksisterer mellem turismeaktører og fødevareproducenter i Halsnæs Kommune:

– Vi ser her det gode eksempel på, at det bærer frugt at etablere et godt partnerskab som Spisekammer Halsnæs mellem lokale aktører, der henviser til hinanden, sælger hinandens produkter og samarbejder om at styrke Halsnæs’ position inden for mad- og gastroturisme. Det er en fornøjelse at indgå i et godt samarbejde mellem Halsnæs Kommune, Visit Nordsjælland og os i Erhvervshuset i forhold til at definere og kommunikere indbyrdes snitflader og tilbud til de lokale aktører, siger Mette Pedersen og tilføjer:

– Både Tothaven og Byaasgaard er med deres fokus på den grønne omstilling samt mere lokal bæredygtig produktion og salg af blandet andet is, ost og sæber gode eksempler på, hvordan turismeaktører kan leve op til den nationale turismestrategi, der sætter retningen for en miljømæssig, økonomisk og social bæredygtig udvikling.

 

Kommentarer